Søk

Verdensledende anlegg for gjenvinning av dekk bygges i Trollhättan

Nå bygges et av verdens største og mest avanserte anlegg for mekanisk behandling av dekk. Bak satsingen står Bon Orbit, et felles eid selskap mellom Svensk Däckåtervinning og Norsk Dekkretur, som med prosjektet tar dekkgjenvinningen i Norden til neste nivå.

En av verdens største og mest avanserte anlegg for mekanisk bearbeiding av dekk bygges nå i Trollhättan. Foto: Kuudes

Det nye anlegget oppføres av joint venture-selskapet Bon Orbit i den gamle Saab-fabrikken i Trollhättan, og vil bli et av de største og mest teknisk avanserte av sitt slag i verden. Når anlegget tas i drift i september 2026, vil opptil 100 000 tonn dekk per år – tilsvarende seks millioner dekk – kunne behandles i et tempo på 1 000 kubikk per døgn.

– Saabs gamle eiendom har optimale forutsetninger for vår virksomhet og ligger dessuten i en by med god geografisk beliggenhet og gode transportforbindelser. Her kan vi bygge videre på en industriell arv og ta vare på viktig kompetanse, samtidig som vi sparer tid ved å videreutvikle en eksisterende eiendom, sier Peter Selemark, daglig leder i Bon Orbit.

Produksjonen ved anlegget vil skje med avansert teknologi som automatisk vasker, sorterer og bearbeider dekkmateriale til mindre fraksjoner enn det som tidligere har vært mulig i Norden. Den intelligente sorteringen er særlig viktig, fordi den gjør det mulig for kunder å bestille resirkulert materiale med ulike typer gummiblandinger. Resultatet blir finere materiale med høyere kvalitet og renhet, som kan brukes i applikasjoner med større miljønytte.

– Satsingen er av stor betydning for å øke verdien på resirkulerte råvarer fra dekk. Vi gjør det mulig å utnytte materialenes egenskaper bedre og materialgjenvinne en enda høyere andel kasserte dekk enn det som allerede gjøres, sier Fredrik Ardefors, daglig leder i Svensk Däckåtervinning.

Den totale størrelsen på anlegget blir 40 000 kvadratmeter innendørs og 15 000 kvadratmeter utendørs. Her vil det, i tillegg til et rent og ryddig produksjonsanlegg med roboter som vasker gulvet hver dag, også finnes et showroom og et atelier for utforskning av materialet.

– Tiden da utslitte dekk ble sett på som avfall, er forbi. I dag brukes materialet i alt fra gummiasfalt og gummibetong til vannrensing og pyrolyse. De mest foredlede fraksjonene fra Trollhättan vil ha høy markedsverdi, noe som viser at miljø og økonomi går hånd i hånd, sier Peter Selemark.

Til topp