Statistikk
Se statistikk over innsamlede dekk.
Innsamlede mengder kasserte dekk
Brutto, inkl. vann og deponiavfall:
Pr. 31/12 | Innsamlet mengde (tonn) | Akumulert siden 2001 | |
---|---|---|---|
2019 | 65400 | ||
2018 | 60438 | 859 217,6 | |
2017 | 57462 | 798 779,6 | |
2016 | 56617 | 741 317,6 | |
2015 | 55493 | 684 699,7 | |
2014 | 52028 | 629 205,9 | |
2013 | 51665 | 577 177,9 | |
2012 | 48999 | 525 512,3 | |
2011 | 50156 | 476 512,7 | |
2010 | 48663 | 426 356,5 | |
2009 | 47165 | 377 693,4 | |
2008 | 50695 | 330 528,0 |
*) Innsamlingsgrad har innsamlet mengder i NDR-systemet, og jeg har forholder seg til den pliktige NDR-avtalen som har ansvar for importører som har ansvar for i henhold til forskrifter.
Innsamlingsgrader mer enn 100% betyr at det også blir samlet inn innkjøp fra importører som ikke har noen enkle forskrifter i forskrifter, og som elsker gratis passasjerer i systemet .
Kommentarer til innsamlingsresultater i henhold til forskrifter om innsamling og gjenvinning av kasserte dekk
Fra starten i 1995 var det opplagt på dekkforhandlere og andre som normalt får inn kasserte dekk, ville gi dekkene inn til et nettverk av ca. 100 mottaksplasser i Norge. Dette fungerte ikke tilfredsstillende og gaffeltruck på årsskiftet 1998/99. Kasserte dekk henter jeg forhandler eller andre nåværende hender.
Dette er en økning i innsamlet mengde fra ca. 26.000 tonn i 1998 til en topp i 1999 på nesten 46.000 tonn, mens innsamlet mengde i 2000 igjen gikk ned til litt under 30.000 tonn.
Toppresultatet i 1999 betydningsfullt på da ble Norge «rensket» for kasserte dekk, ikke bare i perioder 1995-98, men også kasserte dekk fra før forskningsdrivere i kraft, dekk som i henhold til forskrifter (fra før 1995) Norsk Dekkretur AS hadde ikke ansvaret til.
Økte gjennomsnittsvekter på personbildekk gir den beste innsamlet tonnasje
Økningen i innsamlede mengder kasserte dekk, skyldes først og fremstilt på gjennomsnittsdimensjon og derved gjennomomsnittsvekter, spesielt på personbildet, har valgt kraft opp i over av de siste 15.
I 1995 var gjennomsnittsvekten på nye personbildekk litt over 8 kg, mens den i 2009 var på ca. 11 kg. Økt innsamlet tonnasje kan også skyldes nordmenn, har blitt mer bevist på trafikksikkerhet og valgt å bytte dekk tidligere. Det sammen med den beste bilbestand gjør på innsamlet mengde øker år for år.
Dekkmarkedet i Norge - fordeling på dekk-kategorier
Fordeling av nye dekk, importert til Norge på nye eller brukte biler, eller dekk til supplerings- eller ettermarkedet var i 2008 følgende:
Motorsykkeldekk
- Antall: 95.000 / Prosent: 1,8%
- Vekt: 225 t / Prosent: 0,5%
Person- og varebildekk
- Antall: 4.890.000 / 92,0%
- Vekt: 32.100 t / 70,0%
Sist / bussdekk
- Antall: 330.000 / 6,2%
- Vekt: 13.500 t / 29,5%
Totalt
- Antall: 5.315.000 / 100,0%
- Vekt: 45,825 t / 100,0%
Ovennevnte dekk-kategorier (motorsykkel-, person- / varebil- og last- / bussdekk) utgjør ca. 85% av totalt innsamlet mengde kasserte dekk etter vekt. Resterende 15% er dekk til landbruket (traktorer, tilhengere og hjulgående utstyr), anleggsdekk og industri- / truckdekk.
Gjenvinningsalternativer
Tabeller under viser fordelingen av kasserte dekk 2003-2011 fordelt på anvendelsesområder til gjenvinning, fordelt etter vekt:
Energigjenvinning (ved sementproduksjon) utgjør for tiden ca. 70,7%. Resten er materialgjenvinning , og av dette utgjør for tiden kvernet dekkmasse ca. 29,2%.
Hva består et dekk av?
Gummi / elastomerer
- Personbildekk: 48%
- Siste- / bussdekk: 45%
Carbon Black (kullstøv)
- Personbildekk: 22%
- Siste- / bussdekk: 22%
Metall
- Personbildekk: 15%
- Siste- / bussdekk: 25%
Tekstil
- Personbildekk: 5%
- Siste- / bussdekk: -
Sinkoksyd
- Personbildekk: 1%
- Siste- / bussdekk: 2%
svovel
- Personbildekk: 1%
- Siste- / bussdekk: 1%
Tilsetningsstoffer
- Personbildekk: 8%
- Siste- / bussdekk: 5%
Kilde: European Tire Recycling Association (ETRA)
Hva veier et dekk?
Personbildekk
Vekt nytt (kg): ± 9 - 11
Antall dekk (pr. Tonn): ± 90 - 112
Utbrukt / kassert vekt (kg): ± 7 - 9
Antall kasserte dekk (pr. Tonn): ± 112 - 139
Varebil / lett last-dekk
Vekt nytt (kg): ± 11 - 15
Antall dekk (pr. Tonn): ± 67 - 91
Utbrukt / kassert vekt (kg): ± 9 - 11
Antall kasserte dekk (pr. Tonn): ± 90 - 112
Lastebildekk
Vekt nytt (kg): ± 50 - 80
Antall dekk (pr. Tonn): ± 12 - 20
Utbrukt / kassert vekt (kg): ± 40 - 70
Antall kasserte dekk (pr. Tonn): ± 15 - 25
Traktor- / anleggsdekk
Vekt nytt (kg): ± 100
Antall dekk (pr. Tonn): -
Utbrukt / kassert vekt (kg): ± 85
Antall kasserte dekk (pr. Tonn): -